door | 20 maart, 2021 | 0 Reacties

“Alles wat aandacht krijgt groeit. Doe je het goede, dan zijn de gevolgen ook goed.”

‘Welzijnsarchitect‘ Alexandra Augustijn is de drijvende kracht achter Sympassion, dat staat voor sympathiek ondernemen met passie. Ze is auteur van ‘De Gelukseconomie‘, een economie die ontstaat wanneer welzijn het uitgangspunt is in onze samenleving. Het boek is geïllustreerd met feels good ART. Momenteel werkt ze samen met welzijnsarchitecten uit de hele wereld vanuit Thailand aan een nieuw boek ‘Working on Wellbeing (WOW) World Book of Happiness‘. Daarnaast geeft ze (online) WOW-workshops en welzijnsadvies aan mensen individueel en aan organisaties. Hier volgt het interview van The Happy Lab met deze ondernemende Nederlandse.


Wat is happiness?

“Happiness” is een containerbegrip en wordt door iedereen anders beleefd. Eenzelfde gebeurtenis kan heel verschillend worden ervaren. Dat komt omdat happiness een gevoel is. Ik heb het trouwens liever over WELZIJN; je goed voelen op fysiek, mentaal, sociaal en spiritueel gebied. Hoe beter jij je voelt, hoe meer geluk je ervaart. Hoe kun jij je beter voelen? Door zeven geluksprincipes toe te passen. Mijn boek ‘De Gelukseconomie‘ is gebaseerd op deze principes. Ze zijn een samenvatting van wereldwijd, wetenschappelijk onderzoek. De zeven principes zijn universeel en kan je toepassen op iedere gelegenheid. En hoe meer je die toepast, hoe meer je welzijn omhoog gaat.

Hoe omschrijft u geluk op het werk?

Geluk op het werk draait om RESPECT. Respect voor jezelf, voor de mensen om je heen, voor je klanten en leveranciers, voor de natuur. Respect is niets anders dan alles en iedereen als heel erg waardevol bezien. Werkgeluk is voor mij breed en houdt niet op bij het geluk van de werknemers. Alles en iedereen zou beter moeten worden van wat je doet, ook de natuur. Werkgeluk is voor mij niet de champagnefles open trekken bij iedere gelegenheid. Het gaat om nadenken over de effecten van wat je denkt en doet en het goede willen doen. Het goede is alles dat een positief effect heeft op het welzijn van mensen. Doe je het goede, dan zijn de gevolgen bijna altijd ook goed. Het draait niet alleen om respect op het werk, maar in het algemeen. Met meer respect voor onszelf en elkaar ontwikkelen we samen een geluks- en welzijnseconomie.

Hoe kan het geluksniveau op het werk stijgen?

ZET WELZIJN CENTRAAL IN ALLES WAT JE BEDENKT EN DOET. Wat is de zin van dingen bedenken en doen die niet bijdragen aan meer welzijn? Je welzijn wordt bepaald door je fysieke, mentale, sociale en spirituele gesteldheid. Spiritueel bedoel ik niet religieus of zweverig. Het gaat om de spirit WAARMEE je iets bedenkt en doet en dus om jouw diepere motivatie. Werken aan welzijn houdt nooit op. Daarom is het zinvol om van WOW (Working On Wellbeing) jouw werk- en levensstijl te maken. Hierover geef ik workshops en schrijf ik samen met collega’s het interactieve ‘WOW World Book of Happiness‘. In het boek komen allerlei manieren om welzijn te vergroten aan bod. Het is een praktisch boek met oefeningen om inzichten direct toe te kunnen passen in de praktijk. Het boek wordt digitaal en voortdurend bijgewerkt. Zo heb je altijd toegang tot de nieuwste inzichten. Iedereen die een manier heeft ontwikkeld, is welkom om deze te delen in het boek. Delen is immers welzijn en geluk vermenigvuldigen. 

Hoe zit het met geluk in een home-office?

Geluk is een gevoel dat voor een groot deel beïnvloed wordt door je mindset. Er zijn grofweg twee mindsets: denken vanuit angst en denken vanuit groei. Home-office kan vanuit angst leiden tot grote ontevredenheid, stress, vermoeidheid, depressiviteit en zelfs een burn-out. Je ziet vooral beren op de weg en bedenkt wat allemaal niet meer kan. In sommige gevallen leidt dat zelfs tot geweld zoals we dat in Nederland op tal van plekken helaas hebben ervaren. Wie een ‘growth mindset‘ heeft, ziet corona juist als kans om je partner of kinderen wat vaker te zien, je werk in te delen op een manier die bij je levensfase aansluit, het thuis gezelliger te maken, na te denken over nieuwe mogelijkheden. Dit zijn de mensen die nieuwe, vaak hartverwarmende initiatieven bedenken zoals thuis op sterrenniveau koken, zorgen voor zorgpersoneel en kaartjes sturen naar mensen in verzorgingstehuizen. Natuurlijk wens ik niemand de ziekte corona toe. Corona geeft ons wel tijd en ruimte om dieper na te denken over de effecten van wat we denken en doen. Ik hoop dat we daardoor allemaal meer het goede gaan doen, dat wat bijdraagt aan meer welzijn. 

Een aantal jaren geleden rende ik mezelf voorbij. Ik wilde van alles zoals een goede baan, succesvolle kinderen, een mooi huis, een interessant sociaal leven, een paar keer per jaar op vakantie, etcetera. Ik nam geen tijd om na te denken over WAAROM ik deed wat ik deed. Het effect? Ik kreeg een burn-out. Dat was voor mij de aanleiding om mij grondig te verdiepen in hoe het beter kon.    

Wat is feels good ART?

Tijdens deze zoektocht kwam ik in contact met kunstenaars met ziekten en handicaps. Ze maakten kleurrijke kunst –individueel thuis of binnen ateliers van zorgorganisaties– waarmee weinig werd gedaan. Dat bracht mij op het idee om hun kunst toe te passen op producten zoals serviesgoed, paraplu’s en behang en feels good ART werd geboren. Het voelt goed voor alle partijen. De kunstenaars krijgen erkenning en delen eerlijk mee in de opbrengst. Ook voor de gevers, ontvangers en gebruikers zijn de kunstproducten waardevol. Met kunst activeer je het brein waaronder het genotscentrum. Je wordt er actiever, innovatiever en gelukkiger van. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Ook ‘De Gelukseconomie‘ is geïllustreerd met feels good ART en heeft hierdoor nog meer toegevoegde waarde. Aan ieder kunstwerk is een quote toegevoegd van bijvoorbeeld Nelson Mandela of Barack Obama. Kunst en tekst versterken elkaar, op voorwaarde dat het goed bij elkaar past.

Wat maakt u gelukkig (en het mag geen mens of dier zijn)?

Dat is heel simpel. Alles wat een positieve bijdrage levert aan welzijn in welke vorm dan ook. Hoe meer we allemaal bijdragen aan meer welzijn, hoe beter iedereen zich gaat voelen en hoe meer we een geluks- en welzijnseconomie krijgen.“

https://www.sympassion.com/

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit interview? We lezen het graag! info@thehappylab.be

Hieronder kan doorgeklikt worden op het boek “De Gelukseconomie” en “De Gelukseconomie, het managementboek”.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *